Nombroses
són les classificacions que existeixen per a referir-nos al joc. Seguidament, es
parla d’aquelles modalitats més importants i que es treballen al currículum d’Educació
Física, tant de Secundària com del
Batxillerat.
Jocs
motors: jocs on
es desenvolupen les distintes habilitats bàsiques sense cap interès tàctic,
sols insisteixen en la millora de la tècnica. Solen utilitzar-se al principi de
les sessions o activitats de recreació.
Jocs
pre-esportius:
activitats jugades orientades cap a la tècnica. També considerats d’iniciació
esportiva per Domingo Blázquez (1986).
Mini-esport
o joc reduït: són adaptacions de l’esport a l’edat dels participants.
No són progressius en la ensenyança i reprodueixen els mateixos patrons i
principis de l’esport estàndard (Devís J. i Sanchez R., 1996).
Kids playing Mini handball By Ненад Пантић
https://bit.ly/2VD0Btu
CC-BY-SA-4.0
Jocs esportius col·lectius: es tracta de la iniciació dels
esports d’equip o jocs col·lectius d’invasió, és a dir, les activitats
esportives que posseeixen espais de jocs comuns i participació simultània. On
el desenvolupament metodològic es limita a recollir un llistat de jocs i
activitats agrupades a partir de certes consideracions estructurals i
funcionals sense arribar a considerar estratègies especials dirigides al foment
de la iniciativa i presa de decisions (Lasierra y Lavega, 1993).
Jocs
o esports alternatius:
sorgeixen a l’inici dels anys 90 en els seminaris de INEF com alternativa a les
pràctiques establertes. Tenen acceptació per la novetat i ús de material
original. Alguns exemples son: indiaca, shuttlebal, floorball, kinball,
ultimate...
Ultimate frisbee By Ed Yourdon
https://bit.ly/2Cdk4rV
CC-BY-SA-2.0
Jocs
esportius modificats:
es poden modificar diversos aspectes: el mòbil, els implements o equipament,
l’àrea de joc o les regles, i es classifiquen en quatre grups:
- Blanc i diana: l'objectiu és enviar un mòbil (amb o sense implements) cap a una diana, amb la intenció d'assolir, aproximar-se o desplaçar l'objectiu en el menor nombre d'intents possibles. Els dos equips participen de forma alternativa (golf, bitlles, croquet...).
- Bat i camp: l'objectiu és llançar o colpejar un mòbil cap al terreny de joc amb la intenció de deixar-lo fora de l'abast dels jugadors de camp o retardar al màxim la seva devolució mentre es realitza un recorregut determinat. L'altre equip ha de recollir ràpidament i tornar-lo al més aviat possible limitant les carreres que pugui aconseguir l'equip atacant. Tot i que els dos equips comparteixes el mateix espai de joc no hi ha disputa pel mòbil. Només l'equip que bateja o llança pot anotar punts (beisbol, criquet, softball...).
- Canxa dividida o mur: l'objectiu és aconseguir que el mòbil toqui l'espai de joc de l'equip contrari i no ho faci en el propi. Enviar el mòbil a l'espai lliure, lluny de l'oponent perquè no sigui capaç de tornar-lo correctament o ho faci fora dels límits del camp (tenis, voleï, bàdminton...).
- Jocs d’invasió: l'objectiu és arribar a la meta contrària un major nombre de vegades que l'equip contrari. Existeixen 2 subcategories:
- Una amb meta fixa (futbol, bàsquet,
waterpolo, futbol sala, handbol...).
- Altra orientada a sobrepassar una línia
de fons (rugbi...)
Aquesta
proposta de classificació rep el nom de classificació britànica (Ellis, 1983),
encara que anys després Devís J. I Peiró C. (1992) la modificaren.
Black any write group people sport By Pxhere
https://pxhere.com/en/photo/1206210
Creative Commons CCO
Jocs
tradicionals o populars:
són aquells que han nascut als pobles, al carrer, com el seu nom bé indica i
arrelen en la base de la convivència i les relacions humanes. Són identitat
col·lectiva i fills del seu temps, ens parlen d’un moment històric determinat,
amb unes característiques socials definides (Montserrat J., 1980).
Traditional games By Rajeev PA
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e7/TRADITIONAL_GAMES.jpg
CC-BY-SA-4.0
REFERÈNCIES
BIBLIOGRÀFIQUES
Barbero, J. C. (2000). Los juegos y deportes
alternativos en Educación Física. Lecturas: Educación Física y
Deportes, Revista Digital, 22.
CASTARLENAS, L., Durán, C., Lagardera, F.,
Lasierra, G., Lavega, P., Mateu, M., & Ruiz, P. (1993). Estudio
Praxiológico de las prácticas deportivas, expresivas, lúdico-recreativas y
aprehensivas. Apunts, 32, 27-36.
Corredor, A. L. (2007). La iniciación deportiva
en la Enseñanza Primaria: Los juegos motores modificados. Ensayos:
Revista de la Facultad de Educación de Albacete, (22), 127-154.
Devís, J. D., & Velert, C. P. (1992). Nuevas
perspectivas curriculares en educación física: la salud y los juegos
modificados (Vol. 103). Inde.
Devís, J., & Sánchez, R. (1996). La
enseñanza alternativa de los juegos deportivos: antecedentes, modelos actuales
de iniciación y reflexiones finales. Aprendizaje deportivo,
159-181.
Domingo, B. S. (1986). Iniciación a los
deportes de equipo. España, Ediciones Martínez Roca. SA, 6.
Ellis, M. (1983). Similarities and differences
in games: A system for classification. In International association for
physical education in higher education (AIESEP) Conference.
Parlebas (1981). Clasificaciones
generales y específicas de los juegos deportivos.
Montserrat, J. M. (1980). Entorn de la
classificació dels jocs tradicionals. Lluc: revista de cultura i
d'idees, (691), 94-104.
No hay comentarios:
Publicar un comentario