jueves, 6 de diciembre de 2018

EL JOC

Els experts afirmen que la paraula JOC, prové de dos paraules llatines: "Iocum" i "Ludus-ludere", que traduïdes al valencià signifiquen diversió, broma o acudit, i es solen utilitzar indistintament junt amb l'expressió activitat lúdica.

El desenvolupament infantil està directament i plenament vinculat amb el joc, a causa de que a més de ser una activitat natural i espontània a la qual el nen li dedica tot el temps possible, a través d'ell, desenvolupa la seva personalitat i habilitats socials, les seves capacitats intel·lectuals i psicomotrius.

En general, li proporciona les experiències que li ensenyen a viure en societat, a conèixer les seves possibilitats i limitacions, a créixer i madurar.

Qualsevol capacitat del nen es desenvolupa més eficaçment en el joc que fora d'ell.

A través del joc el nen anirà descobrint i coneixent el plaer de fer coses i estar amb altres. És un dels mitjans més importants que té per expressar els seus més variats sentiments, interessos i aficions. Està vinculat a la creativitat, la solució de problemes, al desenvolupament del llenguatge o de papers socials.

Té, entre altres, una clara funció educativa, en tant que ajuda a desenvolupar les seves capacitats motores, mentals, socials, afectives i emocionals; a més d'estimular el seu interès i el seu esperit d'observació i exploració per conèixer el que l'envolta.
Entre les aportacions de joc que desenvolupen els paràmetres de la personalitat trobem: 

L’afectivitat: s'explicita en forma de confiança, autonomia, treball i identitat. El joc afavoreix el desenvolupament afectiu o emocional, en tant que és una activitat que proporciona plaer, entreteniment i alegria de viure, permet expressar-se lliurement, canalitzar les energies positivament i descarregar tensions.


La motricitat: l'activitat psicomotriu proporciona al nen/a sensacions corporals agradables, a més de contribuir al procés de maduració, separació i independència motriu.

Va coneixent el seu esquema corporal, desenvolupant i integrant aspectes  neuromusculars (coordinació i equilibri), desenvolupant les seves capacitats sensorials i adquirint destresa i agilitat.

La intel·ligència: la manera d'adquirir i desenvolupar les capacitats intel·lectuals dependrà de les potencialitats genètiques, però també dels recursos i mitjans que l'entorn li ofereixi.

Manipulant els materials, els ressorts de les joguines o la ficció dels jocs simbòlics el nen/a se sent capaç d'aprendre a analitzar els objectes, a pensar sobre ells.

La creativitat: els nens/es tenen la necessitat d'expressar-se, de donar curs a la seva fantasia i dots creatives.

El joc condueix de forma natural a la creativitat perquè els nens/es és veuen obligats/des a emprar destreses i processos que els proporcionen oportunitats de ser creatius en l'expressió, la producció i la invenció.

La sociabilitat: els jocs i les joguines afavoreixen la comunicació i l'intercanvi, ajuden al nen/a a relacionar-se amb els altres, a comunicar-se i els prepara per a la seva integració social. 

Primer juguen sols, més endavant l'activitat es realitza en paral·lel. Després, té lloc l'activitat competitiva. Finalment, es dóna l'activitat cooperativa, amb un objectiu col·lectiu predeterminat.


Pato sin charco By Flickr
https://bit.ly/2VF6vKJ
Creative Commons CCO

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Dia de l'Esport Inclusiu

Conforme digué la setmana passada, hui 5 d’Abril ha estat el “Dia de l’Esport Inclusiu” a l’IES Número 3 de Dénia. Com vaig col·laborar ...