Els experts afirmen que la paraula JOC, prové de dos paraules llatines: "Iocum" i "Ludus-ludere", que traduïdes al valencià signifiquen diversió, broma o acudit, i es solen utilitzar indistintament junt amb l'expressió activitat lúdica.
El desenvolupament infantil està directament i plenament vinculat amb el joc, a causa de que a més de ser una activitat natural i espontània a la qual el nen li dedica tot el temps possible, a través d'ell, desenvolupa la seva personalitat i habilitats socials, les seves capacitats intel·lectuals i psicomotrius.
En general, li proporciona les experiències que li ensenyen a viure en societat, a conèixer les seves possibilitats i limitacions, a créixer i madurar.
Qualsevol capacitat del nen es desenvolupa més eficaçment en el joc que fora d'ell.
A través del joc el nen anirà descobrint i coneixent el plaer de fer coses i estar amb altres. És un dels mitjans més importants que té per expressar els seus més variats sentiments, interessos i aficions. Està vinculat a la creativitat, la solució de problemes, al desenvolupament del llenguatge o de papers socials.
Té, entre altres, una clara funció educativa, en tant que ajuda a desenvolupar les seves capacitats motores, mentals, socials, afectives i emocionals; a més d'estimular el seu interès i el seu esperit d'observació i exploració per conèixer el que l'envolta.
Entre les aportacions de joc que desenvolupen els paràmetres de la personalitat trobem:
- L’afectivitat: s'explicita en forma de confiança, autonomia, treball i identitat. El joc afavoreix el desenvolupament afectiu o emocional, en tant que és una activitat que proporciona plaer, entreteniment i alegria de viure, permet expressar-se lliurement, canalitzar les energies positivament i descarregar tensions.
- La motricitat: l'activitat psicomotriu proporciona al nen/a sensacions corporals agradables, a més de contribuir al procés de maduració, separació i independència motriu.
Va coneixent el seu esquema corporal, desenvolupant i integrant aspectes neuromusculars (coordinació i equilibri), desenvolupant les seves capacitats sensorials i adquirint destresa i agilitat.
- La intel·ligència: la manera d'adquirir i desenvolupar les capacitats intel·lectuals dependrà de les potencialitats genètiques, però també dels recursos i mitjans que l'entorn li ofereixi.
Manipulant els materials, els ressorts de les joguines o la ficció dels jocs simbòlics el nen/a se sent capaç d'aprendre a analitzar els objectes, a pensar sobre ells.
- La creativitat: els nens/es tenen la necessitat d'expressar-se, de donar curs a la seva fantasia i dots creatives.
El joc condueix de forma natural a la creativitat perquè els nens/es és veuen obligats/des a emprar destreses i processos que els proporcionen oportunitats de ser creatius en l'expressió, la producció i la invenció.
- La sociabilitat: els jocs i les joguines afavoreixen la comunicació i l'intercanvi, ajuden al nen/a a relacionar-se amb els altres, a comunicar-se i els prepara per a la seva integració social.
- L’afectivitat: s'explicita en forma de confiança, autonomia, treball i identitat. El joc afavoreix el desenvolupament afectiu o emocional, en tant que és una activitat que proporciona plaer, entreteniment i alegria de viure, permet expressar-se lliurement, canalitzar les energies positivament i descarregar tensions.
- La motricitat: l'activitat psicomotriu proporciona al nen/a sensacions corporals agradables, a més de contribuir al procés de maduració, separació i independència motriu.
Va coneixent el seu esquema corporal, desenvolupant i integrant aspectes neuromusculars (coordinació i equilibri), desenvolupant les seves capacitats sensorials i adquirint destresa i agilitat.
- La intel·ligència: la manera d'adquirir i desenvolupar les capacitats intel·lectuals dependrà de les potencialitats genètiques, però també dels recursos i mitjans que l'entorn li ofereixi.
Manipulant els materials, els ressorts de les joguines o la ficció dels jocs simbòlics el nen/a se sent capaç d'aprendre a analitzar els objectes, a pensar sobre ells.
- La creativitat: els nens/es tenen la necessitat d'expressar-se, de donar curs a la seva fantasia i dots creatives.
El joc condueix de forma natural a la creativitat perquè els nens/es és veuen obligats/des a emprar destreses i processos que els proporcionen oportunitats de ser creatius en l'expressió, la producció i la invenció.
- La sociabilitat: els jocs i les joguines afavoreixen la comunicació i l'intercanvi, ajuden al nen/a a relacionar-se amb els altres, a comunicar-se i els prepara per a la seva integració social.
No hay comentarios:
Publicar un comentario