sábado, 29 de diciembre de 2018

JOCS MODIFICATS

Què són els jocs modificats?

Els jocs modificats són una visió modificada de l’ensenyança dels jocs esportius. Esta transformació pretén facilitar l’ensenyança dels jocs esportius, que es troben entre el joc esportiu tradicional i el joc lliure. 

Cal esmentar que en aquesta classificació també s’englobarien els jocs adaptats. Utilitzats per a fomentar la inclusió dels alumnes, sobretot amb diversitats físiques, psíquiques o psicològiques. Fent sentir l’oportunitat als alumnes de tindre alguna discapacitat que condiciona la participació de molts jocs o esports.

Encara que existeixen competicions específiques per a persones amb diversitat com els esports paralímpics, també hi ha jocs on interaccionen tant persones amb alguna diversitat amb persones sense cap diversitat. 


Londres 2012 voleibol paralímpico By Smooth O
https://bit.ly/2ANdskf
CC BY-SA 2.0

Un exemple són: jocs amb màscares (per a no veure o reduir la visió) com el goalball..., jocs asseguts (discapacitat física) com el voleï assegut..., jocs visuals (amb incapacitat sonora) mocadoret...



Goalball By Rubens Chaves
https://bit.ly/2H1rUus
CC BY-SA 4.0


Entre les seues característiques:
  • El factor tècnic es redueix.
  • Se li dona major importància als principis tàctics, per a donar major èmfasis al desenvolupament del joc.
  • Major participació dels alumnes amb menys habilitats físiques.
  • Facilita la integració dels dos sexes.
  • Permeten modificar les regles inicials, conservant la essència de l’esport estàndard.

Objectius

El principal objectiu d’aquest jocs es el de donar oportunitats a tots els participants de participar, ja que la dificultat tècnica es veu reduïa.
Transmetre les sensacions a tots els alumnes d’alguna incapacitat que condiciona el funcionament normal d’algun joc.

La classificació
  • Jocs de blanc i diana: com el golf, birles, petanca...
  • Jocs de bat i camp: com el beisbol, cricket...
  • Jocs de canxa dividida: tenis, pàdel, voleibol...
  • Jocs d’invasió: futbol, bàsquet, hockey, handbol...

Aquesta classificació rep en nom de “Classificació britànica” (Ellis, 1983)  i que més tard va ser modificada per Devís, J (1992).

Quina importància tenen en les aules?

Com bé s’ha dit anteriorment, aquest joc faciliten la participació tant de la gent amb unes característiques d’habilitat baixes i gent amb algun tipus de diversitat física, psíquica o psicològica. Facilitant la interacció de persones que tenen algun tipus de dificultats per a seguir el ritme habitual de les classes d’Educació Física o dels propis jocs quotidians dels xiquets/es.
A banda, dona l’oportunitat a les persones sense cap tipus d’incapacitat de posar-se en la pell dels que si les tenen i sentir les sensacions d’impotència que molts alumnes amb aquestes característiques conviuen en el dia a dia i del que ells no són conscients. Al mateix temps que ajuda a la sensibilitzar el pensament de les persones.  

REFERÈNCIES BIBLIOGRÀFIQUES

Devís, J. D., & Velert, C. P. (1992). Nuevas perspectivas curriculares en educación física: la salud y los juegos modificados (Vol. 103). Inde.

Ellis, M. (1983). Similarities and differences in games: A system for classification. In International association for physical education in higher education 

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Dia de l'Esport Inclusiu

Conforme digué la setmana passada, hui 5 d’Abril ha estat el “Dia de l’Esport Inclusiu” a l’IES Número 3 de Dénia. Com vaig col·laborar ...