Què són els jocs
modificats?
Els
jocs modificats són una visió modificada de l’ensenyança dels jocs
esportius. Esta transformació pretén facilitar l’ensenyança dels jocs
esportius, que es troben entre el joc esportiu tradicional i el joc
lliure.
Cal
esmentar que en aquesta classificació també s’englobarien els jocs
adaptats. Utilitzats per a fomentar la inclusió dels alumnes, sobretot
amb diversitats físiques, psíquiques o psicològiques. Fent sentir l’oportunitat
als alumnes de tindre alguna discapacitat que condiciona la participació de
molts jocs o esports.
Encara
que existeixen competicions específiques per a persones amb diversitat com els
esports paralímpics, també hi ha jocs on interaccionen tant persones amb alguna
diversitat amb persones sense cap diversitat.
Londres 2012 voleibol paralímpico By Smooth O
https://bit.ly/2ANdskf
CC BY-SA 2.0
CC BY-SA 2.0
Un exemple són: jocs amb màscares
(per a no veure o reduir la visió) com el goalball..., jocs asseguts (discapacitat
física) com el voleï assegut..., jocs visuals (amb incapacitat sonora)
mocadoret...
Goalball By Rubens Chaves
https://bit.ly/2H1rUus
CC BY-SA 4.0
Entre les seues
característiques:
- El factor tècnic es redueix.
- Se li dona major importància als principis tàctics, per a donar major èmfasis al desenvolupament del joc.
- Major participació dels alumnes amb menys habilitats físiques.
- Facilita la integració dels dos sexes.
- Permeten modificar les regles inicials, conservant la essència de l’esport estàndard.
Objectius
El
principal objectiu d’aquest jocs es el de donar oportunitats a tots els
participants de participar, ja que la dificultat tècnica es veu reduïa.
Transmetre
les sensacions a tots els alumnes d’alguna incapacitat que condiciona el
funcionament normal d’algun joc.
La classificació
- Jocs de blanc i diana: com el golf, birles, petanca...
- Jocs de bat i camp: com el beisbol, cricket...
- Jocs de canxa dividida: tenis, pàdel, voleibol...
- Jocs d’invasió: futbol, bàsquet, hockey, handbol...
Aquesta
classificació rep en nom de “Classificació britànica” (Ellis, 1983) i que més tard va ser modificada per Devís, J
(1992).
Quina importància tenen
en les aules?
Com
bé s’ha dit anteriorment, aquest joc faciliten la participació tant de la gent
amb unes característiques d’habilitat baixes i gent amb algun tipus de
diversitat física, psíquica o psicològica. Facilitant la interacció de persones
que tenen algun tipus de dificultats per a seguir el ritme habitual de les
classes d’Educació Física o dels propis jocs quotidians dels xiquets/es.
A banda,
dona l’oportunitat a les persones sense cap tipus d’incapacitat de posar-se en
la pell dels que si les tenen i sentir les sensacions d’impotència que molts alumnes
amb aquestes característiques conviuen en el dia a dia i del que ells no són
conscients. Al mateix temps que ajuda a la sensibilitzar el pensament de les
persones.
REFERÈNCIES
BIBLIOGRÀFIQUES
Devís, J. D., & Velert, C. P. (1992). Nuevas perspectivas
curriculares en educación física: la salud y los juegos modificados (Vol. 103).
Inde.
No hay comentarios:
Publicar un comentario