Els Jocs Alternatius són jocs esportius convencionals tant en regles com especialment en material. El seu objectiu, generalment es facilitar la participació de tots i donar més variant de pràctica aprofitant el ús de material reciclat i fabricant-lo un mateix.
L'àmbit d'ús d'aquest tipus de jocs (Torres, 1998) es:
- Ser un recurs a les classes d'Educació Física.
- En activitats de recreació i temps lliure.
- En programes d'animació esportiva o manteniment físic.
- Útil en les classes de manteniment de la 3ª Edat.
Per què utilitzar materials alternatius en Educació Física?
- Es pot utilitzar en diferents llocs amb pocc espai d'instal·lacions.
- Són materials fàcils d'utilitzar.
- Es pot utilitzar en multitud de jocs sense influir en sexe o edat.
- Són materials econòmics i assequibles per a qualsevol persona.
- El fet de realitzar-los un mateix, requereix d'un aprenentatge-ensenyament individual o en grup que el deixa llibertat per a la seua creació.
- Al tractar-se de materials reciclats afavoreix la cura del medi ambient.
Pel que fa als seus objectius:
- Fomenta l'actitud crítica dels models actuals a utilitzar en el temps d'oci.
- Conscienciar de l'excessiva creació de fem, de la necessitat de reciclatge i reutilització.
- Capacitat de construir materials esportius a partir de materials reciclats foment l'autoestima i de vegades el treball en equip.
- Aprofitar el temps lliure en activitat física usant aquest materials sense adquirir-los ja fabricats.
Però, què és un esport alternatiu?
Són aquells que no depenen de aspectes tradicionals i que reben eixe nom per a ser diferenciats dels esports tradicionals. adquirint un caràcter avantguardista. Sorgiren en l'àmbit educatiu. Es poden practicar sense tindre en compte el nivell de destresa de cada participant, al menys en la fase d'iniciació eliminant l'element. Si la intensitat es moderada es valora més la dimensió cooperativa que la competitiva.
I el seu origen, quin és?
I el seu origen, quin és?
Els esports alternatius s'iniciaren a Espanya en la dècada dels anys 90 a través d'uns seminaris de INEF (CAFE en l'actualitat) de Madrid. La intenció d'aquest seminaris fou la de renovar els programes d'Educació Física escolar i donar a conèixer als alumnes el concepte "D'ESPORT PER A TOTS", on pot participar qualsevol.
Es classifiquen en:
- Jocs i esports col·lectius: Frisbee, Balonkorf, Floorball, Indiaca, Fun Ball, Balons gegants, Kin Ball, Touchball...
- Jocs i esports d'adversaris: Indiaca, Pales, Suftleball, Ball net, Peloc...
- Jocs i esports individuals sobre rodes: Skate, Bicicleta, Patins...
- Jocs de llançaments: Frisbee, Boomerang, Malabars, Fun Ball, Peloc...
- Jocs de cooperació: Paracaigudes, Balons i globus gegants, Ultimate, Balonkorf...
Jugador iniciando un partido de Kin-Ball By Pierre-Yves Beaudouin
https://bit.ly/2TxUGUG
REFERÈNCIES BIBLIOGRÀFIQUES
Torres, J. M. D., & Peire, T. CURSO CPR: DE LOS JUEGOS ALTERNATIVOS A LOS NUEVOS DEPORTES.
No hay comentarios:
Publicar un comentario